Byznys

Dopady lockdownu na výsledky Kofoly v prvním čtvrtletí roku jsou nižší než byla očekávání

01.06. 2021

Skupina Kofola zveřejnila výsledky hospodaření za první čtvrtletí letošního roku, během kterého došlo k zatím největšímu omezení trhu v době pandemie. Po celou dobu tří měsíců byl nejen uzavřen klíčový segment gastronomie, navíc byly po část tohoto období v Česku omezeny také impulzní nákupy z důvodu uzavření okresů. Výsledné meziroční srovnání tak v tomto kontextu vyšlo s přijatelným poklesem tržeb jen o 10,4 %. Ukazatel EBITDA je ve srovnání s loňskem nižší o 23,4 %. Na základě dosavadního vývoje roku management Kofoly potvrdil svůj původní odhad letošního provozního zisku EBITDA v rozmezí 1,03 – 1,15 miliardy korun.

Dopady lockdownu na výsledky Kofoly v prvním čtvrtletí roku jsou nižší než byla očekávání

„Loni koronavirus všechny překvapil a museli jsme se s ním naučit postupně žít a hospodařit. Letos jsme však zkušenější. Nastavili jsme naše plány, inovace, marketingové i obchodní aktivity tak, abychom i přes pokračující omezení uspěli. Klíčová bude hlavní sezóna a otevření gastronomie,“ popisuje Jannis Samaras, generální ředitel Skupiny Kofola a dodává: „I letos budeme pokračovat v projektech v oblasti udržitelnosti. Jak v okolí našich závodů, tak třeba v oblasti obalů.“

Prodeje v prvních třech měsících letošního roku byly podle očekávání výrazně poznamenány koronavirovými omezeními. V nich kromě pokračujícího uzavření důležitého segmentu gastronomie přibylo také omezení pohybu obyvatel, což má navíc dopad na segment impulzních nákupů na čerpacích stanicích či třeba v turistických centrech. Tržby v prvním kvartále klesly ve srovnání s loňským rokem o 10,4 %, ukazatel provozního zisku pak ve srovnání se stejným obdobím loňského roku o 23,4 %. V kontextu letošního roku je však EBITDA díky úsporným opatřením v souladu s plány firmy.

„Začátek roku 2021 jsme zvládli lehce nad naše očekávání. Daří se nám dobře plnit plánované načasování aktivit i nákladů a realizujeme synergie z integrace Ondrášovky a Korunní. Do konce roku ale musíme zůstat obezřetní," popisuje letošní strategii Martin Pisklák, finanční ředitel Skupiny Kofola.

Vzhledem k tomu, že v loňském roce byl téměř celý trh první tři měsíce otevřen a nyní je po tuto dobu jeho významná část gastronomie uzavřena, je meziroční srovnání ovlivněno téměř výhradně tímto faktorem. „První kvartál je z pohledu prodeje pro nás vždy objemově nejméně významný a připravujeme se v něm na hlavní sezónu. Připravili jsme významné novinky, které by nám v ní měly pomoci. Například ve Slovinsku jsme uzavřeli smlouvu o strategické spolupráci s největším výrobcem džusů v regionu - společností Fructal. To vše nás vede k přesvědčení, že finančního cíle na úrovni provozního zisku EBITDA ve stanoveném rozmezí 1,03 – 1,15 miliardy korun dosáhneme,“ dodává Martin Pisklák.

Součástí prodejních plánů Kofoly v Česku a na Slovensku je řada inovací, které doplní a zpestří stávající portfolio firmy. Tou největší je zcela nová značka prémiových citrusových limonád Targa Florio, kterou Kofola uvedla na trh v březnu. Dalšími novinkami jsou dvě nové varianty Kofoly se sníženým obsahem cukru, energetický nápoj Semtex Focus a dvě příchutě nové řady Rajec Bio využívající již bylinky vlastnoručně vypěstované a sklizené v Rajecké dolině s certifikací BIO lokality pro volný sběr bylin, kterou se Kofole ve spolupráci s místními podařilo získat.