Už je tomu 15 let, co vykvasil první řemeslný cider z dílny F.H. Prager. V roce 2019 značku koupila společnost Kofola ČeskoSlovensko, která ji rozvíjí samostatně v tzv. inkubátoru pod vedením dvou mladých energických majitelů. Ti plánují v roce 2025, kromě změny názvu, představit zcela nové produkty, obsadit zajímavé mimoevropské trhy a téměř zdvojnásobit obrat.

Řemeslnost, přírodní složení i důraz na vizualitu
Pod názvem F.H. Prager bylo během 14 leté éry na trh uvedeno celkem 6 druhů řemeslných ciderů. V roce 2022 pak přibyly pod taktovkou nových majitelů jejich nealkoholické varianty. V následujícím roce ciderové portfolio obohatila kombucha, která je pod názvem PRAGER’S aktuálně dostupná ve 4 příchutích. Hlavním důvodem jejího zařazení do nabídky byla odlišná konzumní příležitost a zejména rychle rostoucí segment tzv. funkčních nápojů. „Chtěli jsme zúročit naší dlouholetou zkušenost s fermentací na maximum, proto se vytvoření nového produktu, jako je kombucha, přímo nabízelo. Naším záměrem bylo přinést netradiční nápoj s originální chutí, což se nám myslím daří,” říká spolumajitel firmy Alexandros Samaras.
Přístup ke všem produktům se vyznačuje lokální řemeslnou prací, výběrovými odrůdami jablek a výhradně přírodním složením nápojů. Značka dbá také na vizuální kvalitu, proto na tvorbě etiket spolupracuje s českými designéry, například duem Tomski&Polanski. V PRAGER’S (dříve F.H.Prager) reflektují i dlouhodobou strategii mateřské Kofoly a dbají na udržitelnost - od roku 2021 jsou všechny cidery k mání, kromě plechovek s příměsí recyklátu, také v lahvích z vratného skla.
F.H. Prager se mění na PRAGER’S
S novým rokem dojde k několika novinkám, tou nejvýraznější je změna názvu firmy. Hlavním důvodem je sjednocení komunikace celého portfolia F.H Prager a PRAGER’S pod jednu značku. „Cidery nesly historicky pojmenování F.H. Prager, kombuchu produkujeme pod značkou PRAGER’S. Do teď byla celá komunikace hodně produktová, tento rok se chceme, kromě jiného, více soustředit na brandové hodnoty - hledání nových cest a poctivý přístup k tvorbě,” popisuje Alexandros Samaras. Součástí „nové“ identity tak bude širší a intenzivnější spolupráce s lokálními řemeslníky a umělci, kteří spoluvytváří vizuální identitu značky. „Plánujeme spolupráci se sklářským oborem FUD Univerzity Jana Evenagelisty Purkyně, jehož výsledkem bude nový design lahví a chystáme také nejrůznější eventy, kde se bude spojovat hudba a umění se zábavou,” dodává Alexandros Samaras.
Nové produkty, vstup na zahraniční trhy i dvojnásobný obrat
Seznamu plánů pro rok 2025 je poměrně hojný. Kromě obohacení produktového portfolia se majitelé poohlíží po dalších i neevropských zahraniční trzích. Obratově chtějí cílit na dvojnásobek oproti roku 2024. „Produktově nás v první polovině roku čeká další fermentovaná novinka, poté bude následovat launch čepované kombuchy exkluzivně v UGO Salateriích a následně také nové čajová varianta kombuchy, která doplní aktuální portfolio plechovek. V druhé půlce roku představíme zcela nový produkt, co to bude, si ale zatím necháme pro sebe,” říká Alexandros Samaras.
Po úspěšném vstupu na slovenský a polský trh v roce 2024 vedení firmy PRAGER’S nezahálí a aktivně řeší expanzi do dalších zemí. A nejde jen o ty evropské. „Aktuálně řešíme Itálii, Španělsko a Gruzii, ve hře jsou i Kolumbie či JAR. Z našeho pohledu jde o rozvíjející se trhy s dobrým potenciálem pro moderní nápoje a trendy. Vše je ale zatím ve fázi příprav a analýz trhu, jak to bude skutečně pokračovat se ukáže v polovině roku 2025,” vysvětluje Alexandros Samaras.
Od roku 2021 firma vykazuje soustavný růst, obratově v roce 2024 zaznamenala cca 160% (34 mil.) nárůst oproti roku 2023 (13 mil.) a budoucí rok cílí na téměř dvojnásobek. „Tento rok nás čeká spousta novinek a věříme, že pokud to půjde minimálně stejným tempem, máme šanci obrat téměř zdvojnásobit,” uzavírá Alexandros Samaras.
¨Finanční i produktové cíle majitelů značky PRAGER’S jsou neskromné, důležitým aspektem je pro ně ale také spolupráce se studenty a laickou veřejnosti, a to díky vlastním sadům na Úsovsku, které mateřská společnost Kofola odkoupila v roce 2023. Kromě pěstování vlastní odrůdy jablek pro cidery plánuje tým PRAGER’S navázat v novém roce užší spojení se školami a přiblížit tak problematiku ovocnářství mladé generaci.
Obraty firmy:
2021 - 3,5 mil. Kč
2022 - 8 mil. Kč
2023 - 13 mil. Kč
2024 - 34 mil. Kč
predikce 2025 - 50-60 mil. Kč
Počty prodaných kusů:
2021 - 203 tis.
2022 - 297 tis.
2023 - 597 tis.
2024 - 2,05 mil.