Byznys

Kofola ukončila loňský rok nad očekávání. Roční ukazatel provozního zisku EBITDA překročil jednu miliardu korun.

08.02. 2021

I přes značná omezení na trhu v posledních měsících roku z důvodu koronavirové pandemie uzavřela Skupina Kofola rok 2020 mírně nad očekávání. Hodnota ukazatele EBITDA za rok 2020 dosáhla podle předběžných hospodářských výsledků 1,03 miliardy korun. Celoroční tržby klesly ve srovnání s loňským rokem o 3,7 %. Za relativně nízkým poklesem tržeb je i úspěšná akvizice minerálních vod Ondrášovka a Korunní, které přispěly k růstu podílu na retailovém trhu.

Kofola ukončila loňský rok nad očekávání. Roční ukazatel provozního zisku EBITDA překročil jednu miliardu korun.

“Ještě před koncem roku jsme odhadovali výsledek ukazatele EBITDA v rozmezí 950 milionů až jedné miliardy korun. To, že jsme rok uzavřeli lépe, je výsledkem využití krátkého rozvolnění na začátku prosince, dobré kondice pracovního kapitálu a naší velké nákladové disciplíny na konci roku,” hodnotí úspěch Jannis Samaras, generální ředitel Skupiny Kofola. 

Čtvrtý kvartál znamenal pro Skupinu Kofola meziročně pokles tržeb o necelých 12 % a ukazatel EBITDA byl nižší o 0,14 miliardy korun. Celkové výsledky roku 2020 jsou nad očekávání.

Za výsledkem stojí velká flexibilita v řízení firmy v době výrazného omezení trhu z důvodu koronavirových opatření, přizpůsobení marketingových a obchodních aktivit značek dané situaci i odpovídající nákladová opatření. V loňském roce Kofola také obohatila své portfolio o tradiční české minerální vody Ondrášovku a Korunní, díky nimž navýšila svůj podíl na retailovém trhu.

“Pandemie koronaviru nám způsobila ztrátu na úrovni EBITDA přibližně 280 milionů korun, kterou se nám podařilo významně kompenzovat dobrým výsledkem v letních měsících, a také výsledkem z Ondrášovky a Korunní. Celkem jsme tak ve srovnání s rokem 2019 ztratili na ukazateli EBITDA přibližně 90 milionů korun,” doplňuje Samaras.

Z pohledů jednotlivých oblastí podnikání se loňská omezení nejvíce dotkla segmentu gastronomie. Omezení mobility a uzavření nákupních center pak mělo negativní dopad na vývoj tržeb značky UGO. Naopak růst tržeb i v době pandemie zaznamenal tradiční československý výrobce bylinných směsí LEROS. Celkově se pak v loňském roce ukázala síla portfolia značek skupiny, která v kombinaci s flexibilitou jejich řízení přispěla k uspokojivému výsledku.

Pro rok 2021 má Kofola jednoznačný cíl. Zvýšit ukazatel EBITDA do rozmezí 1 030 – 1 150 milionů korun. “Očekáváme, že rok 2021 bude stejně jako rok 2020 plný omezení souvisejících s pandemií koronaviru. Musíme být proto opět flexibilní. Na rozdíl od roku 2020 jsme ale připraveni mnohem lépe. Máme již zkušenost s lockdowny, upravili jsme strukturu nákladů a očekáváme synergie z integrace Ondrášovky a Korunní. Snížíme i zadluženost tím, že se uskromníme v investicích," uzavírá Martin Pisklák, finanční ředitel Skupiny Kofola.

Zveřejněné údaje o hospodaření Skupiny Kofola jsou upravené o jednorázové položky. Jedná se o předběžné výsledky konsolidace, které budou podléhat finančnímu auditu a mohou se měnit.