Kofola v Česku, na Slovensku i v Adriatickém regionu rostla. Pokračuje v investicích do zdravého životního stylu.
Tržby Kofoly v minulém roce stagnovaly. Základní ekonomický ukazatel EBITDA dosáhl výše 950 milionu Kč, poklesl tedy o 10,7 %. Firma si vedla dobře na československém trhu, opět silně rostla v Adriatickém regionu. Přes avizovaný pokles v Polsku se firmě daří stavět nové pilíře. Skupina Kofola potvrzuje jednoznačné směřování ke zdravým přírodním potravinám a jejich podíl na celkových tržbách skokově roste.
„Hospodaření v posledním kvartále vykazuje meziroční zlepšení. Ze strategického pohledu se nám daří, ale musím přiznat, že jsme čekali více," říká Daniel Buryš, finanční ředitel skupiny Kofola, a pokračuje: „V ČeskoSlovensku jsme pozici i růst udrželi, navíc v našem portfoliu přibyly nové značky, z toho mám velkou radost. V Adriatickém regionu se nám plní to, v co jsme věřili, tedy v silný růst. A v Polsku? Pokles je o něco menší, než předchozí rok. Především se nám daří dělat změny ke zdravému obchodnímu modelu. Ale vyhráno nemáme. Jsme přesvědčeni, že naše dlouhodobé investice směřující k co nejpřírodnějším potravinám jsou správné a budeme v tomto trendu pokračovat."
Kofola bez Polska zvýšila meziroční celkové tržby o 8,6 %. Se započtením Polska tržby skupině klesly o 0,5 %. Velkou zásluhu na celkovém výsledku má domácí československý trh, kde tržby rostly o 139,2 mil. CZK, což představuje nárůst o 3,2%. Vyšší prodeje zaznamenaly především značky Kofola, Rajec a Vinea.
Kofola vedle výroby a prodeje vlastních nápojů v minulém roce na československém trhu posílila i jako distributor. Na začátku minulého roku se stala výhradním distributorem tradičních značek lázeňských pramenů Bílinské kyselky, Rudolfova pramene a Zaječické hořké. Vedle výše uvedených aktivit byla firma aktivní i v rozšiřování svého podnikání, což dokládá i čerstvá akvizice tradiční české firmy LEROS, jednoho z největších tradičních výrobců vysoce kvalitních bylinných čajů z léčivých rostlin. "Pro Kofolu jsou přírodní produkty na prvním místě. Se značkou UGO, největší sítí Freshbarů a Salaterií ve střední Evropě, jsou produkty z léčivých rostlin LEROS další klíčovou součástí na naší cestě ke zdravým produktům. Tato firma bude pro nás i důležitým zdrojem kvalitních bylin do Kofoly i Rajce," pochvaluje si akvizici Jannis Samaras, generální ředitel skupiny.
Hospodaření firmy na polském trhu zaznamenalo meziroční pokles tržeb o 28 %, přičemž hlavní příčinou je stále pokles v segmentu privátních značek a stavba nového byznysu. Pozitivním signálem z polského trhu je fakt, že meziroční pokles tržeb je i přes náklady na modernizaci a koncentraci výroby nižší, než v předcházejícím roce a také to, že se firmě daří provádět změny podporující byznys na tamním trhu. Kofola například na tomto trhu od začátku roku distribuuje nápoje Nestea, ale chce se prosadit také s novými produkty. Proto se v průběhu minulého roku dohodla na koupi místní, rychle rostoucí firmy Premium Rosa, jejíž hlavní doménou jsou vysoce kvalitní přírodní produkty, jako jsou například sirupy, šťávy a džemy.
Stabilně rostl byznys firmy i v Adriatickém regionu, kde tržby narostly o 29,8 %. Dařilo se zejména našim vlajkovým lodím – minerální vodě Radenska a tradiční limonádě ORA. Tento rok plánujeme tempo udržet. V Chorvatsku jsme dostavěli obchodní tým a distribuční kanály. Do skupiny se nám podařilo úspěšně začlenit výrobní závod v Lipiku, který jsme převzali na konci roku 2016. To vše nám v roce 2018 pomůže k silnému růstu v Lipiku vyráběných značek pramenitých a minerálních vod Studena a Studenac.
V tisících Kč
|
12M2017*
|
12M2016*
|
Změna 2017/2016
|
Změna 2017/2016
|
Tržby
|
6 963 278
|
6 998 960
|
-35 682
|
-0,5%
|
Provozní zisk (EBIT)
|
384 947
|
541 357
|
-156 410
|
-28,9%
|
EBITDA
|
950 175
|
1 064 360
|
-114 185
|
-10,7% |
* upraveno o jednorázové položky