Byznys

Kofola ve výroční zprávě za loňský rok potvrdila provozní zisk EBITDA překračující jednu miliardu korun. Skupinová EBITDA by měla miliardu korun překročit i letos.

14.04. 2021

Skupina Kofola dnes vydala výroční zprávu, ve které potvrzuje předběžné výsledky roku 2020 zveřejněné počátkem února. Ty byly nad očekávání: hodnota ukazatele EBITDA za rok 2020 dosáhla 1,03 miliardy korun, přičemž celoroční tržby i přes značná omezení trhu z důvodu koronaviru klesly ve srovnání s předchozím rokem jen o 3,7 %. Na základě dosavadního vývoje roku management Kofoly potvrdil svůj odhad letošního provozního zisku EBITDA v rozmezí 1,03 – 1,15 miliardy korun.

Kofola ve výroční zprávě za loňský rok potvrdila provozní zisk EBITDA překračující jednu miliardu korun. Skupinová EBITDA by měla miliardu korun překročit i letos.

„Do roku 2020 jsme vstupovali ve velmi dobré obchodní i finanční kondici a se silnými
marketingovými plány. Ty se samozřejmě s koronavirovými opatřeními v čele s dlouhodobým
uzavřením segmentu gastronomie změnily. K dobrým výsledkům nás tak dovedla velká
flexibilita v řízení firmy, přizpůsobení marketingových a obchodních aktivit značek dané
situaci i odpovídající nákladová opatření. V Česku a na Slovensku nám také pomohla
úspěšná akvizice minerálních vod Ondrášovka a Korunní,“ popisuje vývoj loňského roku
Jannis Samaras, generální ředitel Skupiny Kofola.

Akvizice silné dvojice značek minerálních vod orientovaných především na segment retail
měla v loňském roce při uzavření gastronomických provozoven dvojnásob důležitou roli.
Stejně jako využití otevření trhu v letním a předvánočním období. „Omezené cestování
v období léta bylo pro naši hlavní značku Kofola výhodné. Jsme s ní silní v Česku i na
Slovensku a větší koncentrace domácích turistů pro nás znamenala zvýšení spotřeby Kofoly
i dalších lokálních značek z našeho portfolia. Celkově jsme tak dosáhli dokonce nejlepšího
výsledku letní sezóny v historii firmy,“ dodává Daniel Buryš, generální ředitel společnosti
Kofola ČeskoSlovensko.


Stejně jako Skupině Kofola vyšly strategické změny plánů na československém trhu, podařily
se jí i kroky ve druhém významném evropském regionu, kde podniká. V regionu Adriatic,
který stojí především na vlastních značkách minerálních vod Radenska ze Slovinska a
Studenac v Chorvatsku. „V adriatickém regionu jsme také museli razantně měnit původní
plány a přizpůsobit naše podnikání nové situaci. Navíc jsme úspěšně rozšířili naše portfolio o
značku Oraketa,“ říká Marián Šefčovič, generální ředitel Radenska Adriatic.

Dobré hospodaření celé Skupiny Kofola ve složitém roce 2020 potvrzuje velmi solidní
EBITDA marže na úrovni 16,7 %. O výši i načasování výplaty dividendy bude rozhodnuto po
ukončení omezení v segmentu HoReCa.

Pokračování projektů v oblasti udržitelnosti

I v roce výrazně ovlivněném pandemií koronaviru pokračovala Kofola ve svých projektech
v oblasti udržitelnosti. „Přestože bylo nutné některé projekty pozastavit nebo odložit, v těch,
které souvisí s našimi dlouhodobými udržitelnými cíli, jsme se rozhodli pokračovat. Mám
radost, že se nám daří dostávat udržitelné uvažování do každodenního chodu firmy,“ popsal
strategii v této oblasti Jannis Samaras.

Kofole se loni podařilo získat certifikaci Rajecké doliny, odkud pochází její pramenitá voda
Rajec, jako BIO lokality pro volný sběr bylin. „Cílem projektu bylo zajistit ochranu
podzemních zdrojů vody. Navázali jsme spolupráci se starosty, zemědělci, lesníky i drobnými
pěstiteli, se kterými jsme se společně zavázali k šetrnému zemědělství a ohleduplnému
přístupu ke krajině. Spolu s odborníky z naší dceřiné společnosti LEROS jsme se zde pustili
také do výkupu, pěstování a ručního sběru bylin, které pak používáme při výrobě našich
nápojů,“ říká k pilotnímu projektu, který chce Kofola rozvinout i v dalších lokalitách, Jannis
Samaras.

Udržitelné iniciativy Skupiny Kofola se ale dotýkají celého životního cyklu výrobků. Tedy
nejen surovin, technologie výroby či způsobu dopravy. Zvláštní důraz je kladen na obaly.
Cílem je používat co nejméně obalového materiálu a mít všechny jednorázové obaly plně
recyklovatelné. Kláštornou Kalcia, která byla jako první československá voda balená do
100% rPETu (recyklovaného plastu), následovala v roce 2020 půllitrová přírodní minerální
voda Radenska Naturelle.

„Do roku 2030 je naším cílem být zero waste a dosáhnout uhlíkové neutrality. Část uhlíkové
stopy, kterou nelze přímo zredukovat, bychom chtěli offsetovat výsadbou stromů a dalšími
zelenými opatřeními,“ doplňuje Jannis Samaras. Ostatně péči o krajinu se Kofola už věnuje.
Pod hlavičkou Radenské loni zasadila ve slovinské Pomurnje a v chorvatské Dalmácii na
20.000 stromů. V Rajecké Lesné podpořila výsadbu medonosných stromů a přispěla i
k revitalizaci lesů v Moravskoslezském kraji.

Letošní odhadovaná EBITDA má opět překročit jednu miliardu korun

Pro rok 2021 Skupina Kofola avizovala cíl dosáhnout ukazatele EBITDA v rozmezí
1,03 – 1,15 miliardy korun. “Předpokládali jsme, že rok 2021 bude stejně jako rok 2020 plný
omezení souvisejících s pandemií koronaviru. Jsme proto opět flexibilní v řízení aktivit i
nákladů. Letos však můžeme využívat zkušenosti s loňskými lockdowny. Upravili jsme
strukturu nákladů a očekáváme nové synergie z integrace Ondrášovky a Korunní. Snížili
jsme i zadluženost tím, že jsme skromnější v investicích," popisuje letošní strategii Martin
Pisklák, finanční ředitel Skupiny Kofola.

Prodeje v prvních třech měsících letošního roku byly podle očekávání výrazně poznamenány
koronavirovými omezeními. V nich kromě pokračujícího uzavření důležitého segmentu
gastronomie přibylo také omezení pohybu obyvatel, což má navíc dopad na segment
impulzivních nákupů na čerpacích stanicích či třeba v turistických centrech. Tržby v prvním
kvartále klesly ve srovnání s loňským rokem přibližně o 20 %.

„Vzhledem k tomu, že v loňském roce byl téměř celý trh první tři měsíce otevřen a nyní je po
tuto dobu jeho významná část gastronomie uzavřena, je meziroční srovnání ovlivněno téměř
výhradně tímto faktorem. První kvartál je nicméně z pohledu prodeje pro nás vždy objemově
nejmenší. Očekáváme, že v průběhu i na konci roku naopak získáme výhodu v otevřeném
trhu. Celoročně také budeme hospodařit v režimu přísné nákladové disciplíny. To vše nás
vede k přesvědčení, že finančního cíle na úrovni provozního zisku EBITDA ve stanoveném
rozmezí 1,03 – 1,15 miliardy korun dosáhneme,“ dodává Martin Pisklák.