První čtvrtletí roku bylo pro Skupinu Kofola ve znamení výrazného meziročního růstu tržeb
Ukončení pandemických opatření a otevření trhu pomohlo Skupině Kofola k výraznému meziročnímu růstu tržeb za období prvního čtvrtletí ve výši 30 % až na úroveň 1,506 miliardy korun. Pozitivní je skutečnost, že se tento trend drží od počátku roku a je stabilní. Tržby dokonce dosahují a ve vybraných segmentech i překračují předcovidové prodeje roku 2019. Výrazný růst nákladů Skupina kompenzovala finanční disciplínou a částečným zdražením, které ji zajistilo pokračování v plnění letošních finančních plánů. Na základě dosavadního vývoje roku management Kofoly potvrdil svůj původní odhad letošního provozního zisku EBITDA v rozmezí 1,080 – 1,200 miliardy korun.
„Vstoupili jsme do letošního roku s odhodláním maximálně využít otevření trhu a zrušení dlouhodobých omezení dané pandemií Covidu-19. Na tuto chvíli jsme se připravili i množstvím aktivit pro jednotlivé značky a obchodní kanály. Prodeje byly od počátku roku velmi dobré, zlepšovaly se a březen byl v ČeskoSlovensku dokonce náš nejlepší v historii. Obchodní úspěch byl z druhé strany ovlivněn výrazným růstem nákladů. Ten zvládáme kompenzovat finanční disciplínou i nezbytným zdražením. Válka na Ukrajině nás pak v prvé řadě zasáhla lidsky a stejně jako většina společnosti, tak i my jsme pomáhali a pomáháme. Z pohledu hospodaření to pro nás znamená být dál obezřetní na výdajové stránce a zajistit si do budoucna dostatek surovin pro výrobu,“ komentuje výsledky prvního kvartálu Jannis Samaras, generální ředitel Skupiny Kofola.
Na meziročním růstu tržeb se podílely všechny části Skupiny. „Otevření trhu prospělo v Česku i na Slovensku jak prodeji nápojů, tak části firmy Voňavé a Čerstvé, čili společnostem LEROS a UGO. Stejně tak otevření restaurací v regionu Adriatic pomohlo dosáhnout růstu v tomto regionu. Za pozitivním startem letošního roku navíc není jen opět otevřený trh. Podílí se na něm také uvedení celé řady novinek, které jako vždy sledují aktuální trendy na trhu nebo podporují dlouhodobou strategii firmy,“ dodává k výsledkům čtvrtletí Martin Pisklák, finanční ředitel Skupiny Kofola.
Jedním z trendů, který je v segmentu slazených nápojů výrazný, je snižování obsahu cukru v nápojích. Na to Skupina reagovala dvěmi novinkami. Jednak snížením obsahu cukru v ochucených Kofolách řady MéněVíce, které nyní obsahují o 30 % méně cukru, tak novou verzí Royal Crown Coly No Sugar, která je zcela bez cukru. Na trend rostoucí poptávky po funkčních vodách pak reaguje nová řada Semtex Street Water. Speciální přípravu na letošní sezónu pak mají za sebou dvě minerální vody, které se staly součástí portfolia Skupiny Kofola na jaře roku 2020 - Korunní a Ondrášovka. Obě prošly výraznou změnou designu a ekomodulací lahví, při které se kvůli lepší recyklaci sjednotila jejich barva. U Korunní navíc proběhla významná investice do nové výrobní linky a odlehčení lahve, což přinese úsporu 243 tun plastu ročně. Ondrášovka pak zahájila svou novou éru zcela novou marketingovou kampaní, ve které klade důraz na krásné prostředí Nízkého Jeseníku, ze kterého pochází, stejně jako na dlouhou historii sahající až do 13. století. Ondrášovka je tak jednou z nejstarších minerálních vod u nás.
Dlouhodobým cílem firmy je cirkularita skleněných lahví, PET lahví i plechovek
Důležité novinky se uskutečnily v oblasti udržitelnosti obalů. Prvním a revolučním krokem letošního roku bylo zavedení zálohového systému PET lahví a plechovek na Slovensku, na kterém se Kofola výrazně podílela a podílí. Připravit se na něj byl pak jeden z náročných logistických úkolů. „Slovensko udělalo významný krok pro ekologii. Jsme rádi, že jsme jeho součástí. Na Slovensku máme dva výrobní závody a jsme tam jednička na trhu. Přiblížili jsme se tak zase blíže našemu cíli být do roku 2030 zero waste,“ popisuje Jannis Samaras. O zavedení zálohového systému na PET lahve a plechovky Kofola usiluje také v Česku, kde je zakládajícím aktivním členem Iniciativy pro zálohování, která spojuje úsilí pěti významných nápojářských firem v této oblasti.
Dalším praktickým krokem směrem k cirkularitě obalů bylo koncem března zahájení výroby skleněných vratných litrových lahví, které Kofola pojmenovala Cirkulka. „Vratné sklo patří z pohledu uhlíkové stopy mezi nejlepší typy obalů. Proto jsme více než dva roky pracovali na Cirkulce a jsem velice rád, že se od konce března začala objevovat na prvních obchodech v Česku i na Slovensku,“ dodává Jannis Samaras. Cirkulka je na Slovensku v celé síti obchodního řetězce Tesco. V Česku zatím v jeho vybraných obchodech a nabízí ho také internetový prodejce Rohlik.cz.
Plán pro letošní rok počítá s dvouciferným růstem tržeb i nárůstem EBITDA
„Náš výhled na rok 2022 zůstává nezměněný. Provozní zisk EBITDA v rozmezí 1,080 – 1,200 miliardy korun, dvouciferný růst tržeb a zadluženost kolem trojnásobku EBITDA. Prvních pět měsíců tohoto roku bylo pro nás navzdory makroekonomické a politické situaci velmi povedených,“ říká k plánům Martin Pisklák, finanční ředitel skupiny Kofola.