EKOfola

Šéf Kofoly: Mladí nejsou líní. Tohle klišé tu bylo už za Sokrata

03.03. 2025

Kofola letos slaví na československém trhu půlkulaté 65. výročí. Podle majitele firmy Jannise Samarase se jí stále daří udržet si duši mladice. Svými marketingovými kampaněmi, ve kterých vyzývá k udržitelné lásce, cílí na všechny generace. Náš náčelník Jannis Samaras mluvil v rozhovoru pro Bold News i o budoucnosti. Třeba o spolupráci Kofoly s mladými lidmi, ale i o tom, co by měl přinést zálohový systém PET lahví a plechovek, který by měla letos schválit sněmovna.

Šéf Kofoly: Mladí nejsou líní. Tohle klišé tu bylo už za Sokrata

Kofola působí na Československém trhu od roku 1960, letos tak slaví 65 let a stále se jí daří cílit na mladé. Čím to je? Je to marketingem nebo prostě tím, že se jedná o nealkoholický nápoj?
Nejsem si úplně jistý, na koho Kofola cílila v roce 1960, ale od roku 2000, kdy pro Kofolu pracujeme, se snažíme cílit na všechny. Samozřejmě v digitálním světě se zaměřujeme hlavně na mladší generaci, která je přirozeně konzumentem tohoto typu nápojů, ale nemusí mít ke značce tak silné pouto dané historickým kontextem.

Marketing a způsoby komunikace přizpůsobujeme tepu doby. Ale základní myšlenka je pořád stejná: Když ji miluješ, není co řešit.

V marketingových kampaních hodně akcentujete lásku a nostalgii. Slyší na to mladá generace?
Na lásku slyší všichni a věřím, že mladá generace ještě víc než ostatní.

Jak se vám ve firmě pracuje s mladými lidmi? A podporuje Kofola mladé talenty nebo třeba mladé podnikatele?
Snažíme se ve firmě vytvářet takové prostředí, aby se mladí mohli seberealizovat. Je to taková myšlenka samostatnosti a poměrně široké zodpovědnosti pro každého, kdo u nás pracuje.

O mladé generaci se říká, že je líná a o nic moc se nezajímá. Jak to vidíte vy?
V každé části populace je část línějších a část pracovitějších lidí. To platilo kdysi i dnes. Myslím, že už za Sokrata se říkalo, že mladá generace nestojí za nic. Je to asi tradiční pohled té starší generace, která už moc nerozumí tomu, jak se mladá generace dívá na svět.

Já věřím, že máme spoustu mladých šikovných lidí, kteří nás už předbíhají, berou tu zatáčku smykem a my se na ně jen koukáme.

Řekl byste, že i z tohoto pohledu může být Kofola jakýmsi mezigeneračním spojovatelem?
Proč ne, Kofolu pijou starší i mladší lidé. A všichni rádi. Ta myšlenka lásky je spojující přes generace.Takže kéž by to tak bylo...

Na co se v roce půlkulatého výročí můžeme od Kofoly těšit?
Budeme mít spoustu různých novinek, a to nejen u značky Kofola, ale i u dalších našich značek.Nedávno jsme například uvedli nové ovocné nápoje a džusy Curiosa nebo kvalitní ledové čaje Dilmah. Ale obecně se novinky prozrazují, až když přichází na trh. Tudíž, sledujte Kofolu, dopředu nebudu prozrazovat.

Novinkou by každopádně mělo být povinné zálohování PET lahví a plechovek, pokud příslušnou novelu poslanci schválí. Jak se na systém zálohování Kofola chystá?
Kéž by to poslanci už schválili. My jsme připravení, ten zákon je potřeba...

Vy vlastně máte s tím systémem zkušenosti ze Slovenska, kde už zálohování funguje...
Ano, ten zákon se zde komplikuje mnoha různými pozměňovacími návrhy, ale i kampaněmi odpůrců. My bychom byli vděční za to, kdyby systém fungoval tak, jak to je na Slovensku. Tam vznikl poměrně rychle a kolem jeho zavedení nebylo potřeba vést tolik diskuzí. Bylo tam zkrátka jasné, že je to ku prospěchu věci. A výsledky předčily očekávání – návratnost obalů byla už v prvním roce přes 90 %.

Co by se pro vás jako pro výrobce nápojů po zavedení systému zálohování změnilo?
Česko schválilo v rámci Evropské unie normy, které zavazují i nás jako výrobce, abychom používali recyklovaný PET v našich lahvích. Pokud ten zákon schválený nebude, tak my nebudeme mít zdroj tohoto recyklovaného PETu. Všude kolem nás, ve všech okolních zemích má být do konce letošního roku zálohování zavedeno. To znamená, že si všechny ty státy budou nechávat PET materiál u sebe a budou ho využívat k tomu cirkulárnímu kolečku, tedy na to, aby se z PET lahví vyrobila láhev nová.

Pokud u nás ke schválení nedojde, tak se z vyhozených stane odpad a jen z malé části lahví se udělají nějaké jiné položky, které se prodají jinému průmyslu. Tím pádem nebudeme mít zdroj surovin. V podstatě by nám tak stát znemožnil, abychom plnili závazky, které jsme museli v rámci Evropy přijmout.

Dá se říct, že byste díky zavední sytému zálohování ušetřili na nákladech na výrobu lahví?
To ne. Nákladově není přidávání recyklované suroviny není úspornější, než výroba z originálního PETu. Ale je to systém, který obecně vede k nižšímu znečištění životního prostředí – a to nejen díky snížení pohozeného odpadu, ale i efektivní recyklaci. Je to tedy systém, který doopravdy vede k tomu, co chceme všichni. Aby příroda byla čistší a aby se odpad stal znovu zdrojem.

Jednáte jako nápojáři o systému zálohování s politickou reprezentací?
Společně s ostatními výrobci jsme založili Iniciativu pro zálohování, která s politiky intenzivně jedná, aby ten zákon byl schválen. Iniciativa dokonce navrhovala i některé body k zákonu, ale zatím jsme ve fázi, kdy si držíme pěsti, aby se to do voleb stihlo.

Je z vašeho pohledu Kofola udržitelná firma?
Děláme všechno pro to, abychom byli firmou, která zanechá životní prostředí v takovém stavu, v jakém ho našla, a abychom nepůsobili škody. Snažíme se i o to, abychom mohli co nejdřív říct, že to prostředí dokonce vylepšujeme.

Jaký je váš nejzelenější výrobek?
Jde o náš výrobek, který asi nejméně zasahuje do zdrojů surovin či energií. Říkáme mu Cirkulka a jde o vratnou skleněnou litrovou láhev, do které plníme Kofolu, Rajec a Vineu. Ta lahev nám umožňuje jednoduché vymytí a její další použití.

Samozřejmě, že je to sklo, takže je to vykoupeno trochu těžšími nároky na přípravu a výrobu, ale i spotřebitele. Ale z pohledu kvality produktu a nějakého znečištění životního prostředí je to opravdu ten nejčistší výrobek, který máme.

Zdroj: Matěj Kučera, Bold News