Byznys

Skupina Kofola má za sebou úspěšné druhé čtvrtletí roku. Otevření trhu i správné načasování aktivit přispěly k výraznému růstu tržeb i provozního zisku EBITDA.

02.09. 2021

Skupina Kofola zveřejnila výsledky hospodaření za druhé čtvrtletí letošního roku, ve kterém se jí podařilo meziročně navýšit tržby o 23 % a provozní zisk EBITDA o 65 %. Hlavním důvodem je především výrazný červnový růst poptávky po otevření trhu včetně důležitého segmentu gastronomie. Prodeje podpořilo také počasí a volnější pohyb osob na všech trzích. Výsledkem jsou historicky rekordní červnové prodeje. A vzhledem k následnému pozitivnímu vývoji letní sezóny management Kofoly zpřesnil svůj odhad letošního provozního zisku EBITDA na rozmezí 1,08 – 1,15 miliardy korun.

Skupina Kofola má za sebou úspěšné druhé čtvrtletí roku. Otevření trhu i správné načasování aktivit přispěly k výraznému růstu tržeb i provozního zisku EBITDA.

Téměř celých pět měsíců letošního roku byly hospody a restaurace zavřené. Navíc byl na jaře v Česku omezen pohyb obyvatel mezi okresy. To vše výrazně omezilo prodeje v segmentu gastronomie a také důležité impulzní nákupy nápojů. „Zatímco v prvním čtvrtletí letošního roku jsme prodávali téměř výhradně v segmentu retail, od počátku června rostla významně poptávka především díky otevření gastronomie. Trh byl konečně kompletní. Přálo nám také dobré počasí, které lákalo lidi ven, na výlety a dovolené. V kombinaci s dobře připravenými aktivitami a novinkami klíčových značek jsme dosáhli velmi dobrého výsledku,“ komentuje vývoj druhého čtvrtletí roku Jannis Samaras, generální ředitel Skupiny Kofola.

Mezi zmíněné novinky na česko-slovenském trhu patřily nová řada prémiových citrusových limonád Targa Florio, energetický nápoj Semtex Focus a také Rajec Bio. Výraznou podporu v podobě nových kampaní měly také minerální voda Kláštorná Kalcia, řada sirupů Jupí a samozřejmě i vlajková loď společnosti – Kofola, která zahájila novou kampaň a uvedla na trh dvě nové varianty se sníženým obsahem cukru.

S náběhem letních zahrádek a otevřením turisticky atraktivních míst došlo také na čepované portfolio. „Po otevření hospod a restaurací byl návrat jejich zákazníků nejprve velmi opatrný a chvíli trval. Od druhé poloviny června však již začaly podniky fungovat výrazně lépe a to způsobilo skokový růst poptávky po našich nápojích v čele s čepovanou Kofolou. Zájem o celé portfolio byl tak velký, že jsou naše finální červnová čísla za český a slovenský trh nejlepší v historii firmy,“ říká k výsledkům Martin Pisklák, finanční ředitel Skupiny Kofola.

K dobrým výsledkům Skupiny Kofola přispěl také růst poptávky v Adriatickém regionu. „I v tomto regionu došlo před létem k rozvolnění pandemických opatření a zároveň se do něho začali vracet turisté z celé Evropy, kteří po loňské pauze chtěli své dovolené opět trávit v turisticky atraktivních oblastech Chorvatska a Slovinska. To se samozřejmě pozitivně projevilo na prodejích našich značek v čele s minerálními vodami Radenska a Studenac,“ doplňuje Martin Pisklák.

Mezi důležité novinky v tomto regionu patří zahájení strategické spolupráce s největším výrobcem džusů v regionu - společností Fructal, a také stáčení chorvatské značky pramenité vody Studena do lahví ze 100% recyklovaného PET materiálu rPET. „Otázka, na kterou celý nápojový průmysl hledá odpověď, je, jak najít rovnováhu mezi udržitelností podnikání a jeho dopadem na životní prostředí. Tedy jak vyrábět produkty, které mají spotřebitelé rádi, jejich obaly budou co nejekologičtější a zároveň zachovají kvalitu produktu a komfort pro spotřebitele. RPET je pro nás dobrým příkladem, jak se dá odpad přetvořit na cenný materiál a uzavřít tak cirkulární kolečko. Díky rPETu nejenže šetříme primární surovinu, ale navíc díky němu máme 90% úsporu CO2. Každé nové lahvi tak vdechujeme život s nižším dopadem na životní prostředí," říká Jannis Samaras, generální ředitel Skupiny Kofola. Od roku 2019 tento materiál využívá slovenská minerální voda Kláštorná Kalcia. Tu v roce 2020 následovala slovinská minerální voda Radenska Naturelle.

Pozitivní vývoj roku umožňuje zpřesnit celkový výsledek EBITDA

Dobré výsledky druhého čtvrtletí tak vykompenzovaly meziroční poklesy ve čtvrtletí prvním, které byly způsobené uzavřením segmentu gastronomie a také omezením cestování. Tržby za prvních šest měsíců roku jsou tak o více než 7 % vyšší než v roce 2020, EBITDA je vyšší o téměř 35 %. Na prodejně velmi silný červen pak navíc navázala letní sezóna. „I letošní červenec a srpen se zařadí mezi naše nejúspěšnější měsíce. Využili jsme přítomnosti domácích turistů v Česku a na Slovensku. Stejně jako turistů z celé Evropy, kteří se vrátili na dovolené do Chorvatska a Slovinska,“ popisuje Martin Pisklák.

„Dosavadní vývoj tržeb a naše finanční disciplína od počátku roku nám umožňují zpřesnit naše odhady finálního výsledku ukazatele EBITDA za rok 2021 na rozmezí 1,08 až 1,15 miliardy korun,“ doplňuje Martin Pisklák, finanční ředitel Skupiny Kofola. Dosavadní odhad se pohyboval v rozmezí 1,03 – 1,15 miliardy korun.