Byznys

Skupina Kofola se podle výsledků třetího čtvrtletí dokázala vyrovnat s poklesem prodaných objemů

23.11. 2023

Tuzemská nápojářská společnost zveřejnila dosavadní hospodářské výsledky za 9 měsíců tohoto roku. Úspěšně se jí podařilo najít ekonomický balanc mezi poklesem spotřeby, rostoucími náklady a nutnou ziskovostí. K tržbám z klíčové letní sezóny napomohlo dobré počasí, a hlavně pak obliba čepované Kofoly s originální bylinkovou recepturou. Pokračuje i velmi pozitivní trend rozvoje divize UGO, která se zaměřuje na prodej čerstvých šťáv a zdravých pokrmů.

Skupina Kofola se podle výsledků třetího čtvrtletí dokázala vyrovnat s poklesem prodaných objemů

„Tržby za třetí čtvrtletí rostly přibližné o 9 %, a to i přes pokles prodaných objemů zejména u nápojů, které jsou ve větších baleních a určené ke konzumaci na doma. K celkově dobrému výsledku nám dopomohla nákladová disciplína, připravenost na letní sezónu, ale i velmi dobré počasí. Největším úspěchem letošního roku je rostoucí objem prodeje čepované Kofoly – a to v situaci, kdy celá gastronomie hlásí poklesy prodejů čepovaných nápojů,“ komentuje výsledky Jannis Samaras, generální ředitel skupiny Kofola. „Na úrovni EBITDA se náš výsledek projevil v růstu o 20 %. Zisková marže se konečně přibližuje k roku 2019,“ dodává.

V Adriatiku, kde Kofola taktéž působí, se o skvělé výsledky zasloužilo hlavně Slovinsko a tamní segment vod. „Podařilo se nám zvrátit pokles spotřeby naší klíčové značky Radenska Classic. Silné marketingové kampaně a nová kategorie funkčních vod podpořily růst tržeb, přičemž ve 3. čtvrtletí byly tržby ve Slovinsku přibližně o 16 % vyšší než v roce 2022,“ uvádí Marián Šefčovič, generální ředitel Radenska Adriatic. V Chorvatsku čelila Kofola výzvám spojených s poklesem spotřebitelské poptávky a zaměřila se na optimalizaci nákladů, což zlepšilo hrubý zisk i při ztrátě objemu oproti loňskému roku. Celkové hledání úspor na úrovni nákladů pomohlo Kofole napříč trhy a divizemi.

Z pohledu obchodního má za sebou úspěšné čtvrtletí i voňavý a čerstvý pilíř Kofoly. „UGO pokračuje v růstu výnosů i ziskovosti. Hrubé tržby UGO Salaterií a Freshbarů a balených výrobků rostou dvouciferným tempem a marže EBITDA již přesáhla 21 %,“ komentuje výsledek Marek Farník, generální ředitel UGO. „Nový Freshbar je otevřen v Praze na Florenci. Ve spolupráci s naší sesterskou společností F.H. Prager jsme uvedli novinku v podobě UGO Kombuchy s probiotickými kulturami a udělali změny v portfoliu restaurací, které pomáhají zvyšovat počet transakcí a průměrnou hodnotu objednávky. Meziroční růst balených paskalizovaných šťáv, smoothies a limonád, přesahuje 150 %,“ jmenuje úspěchy Marek Farník.

Po slabém červenci, který je nejvíce mimosezónním měsícem pro LEROS, přišel i prodejně silný srpen pro bylinkami provoněný pilíř. „Zaznamenali jsme historické srpnové maximum tržeb. Po něm následovalo úspěšné září. Na začátek čajové sezóny jsme byli skvěle připraveni a naplno jsme využili potenciálu našeho e-commerce kanálu s dárkovým zbožím,“ shrnuje výsledky Martin Mateáš, generální ředitel divize LEROS.

Celkový letošní výhled nápojářské skupiny Kofola je pozitivní. Už čísla za říjen naznačují, že desátý měsíc roku 2023 se zapíše do historie jejích tržeb. Radovat se mohou i akcionáři – těm se od 1. 11. vyplácí dividenda nově i přes moderní aplikaci České spořitelny. „Celoroční výhled roku 2023 zakončíme na horní avizované hranici EBITDA, tedy zhruba na 1 250 mil. Kč,“ uzavírá přehled hospodářských výsledků Martin Pisklák, finanční ředitel skupiny Kofola.