Skupina Kofola za první pololetí zvýšila tržby o 3,4 %, největší nárůst tržeb hlásí Adriatický region.
V prvním pololetí Skupina Kofola navýšila tržby ve všech regionech, kde působí, a to i přes nepřízeň počasí. Tržby Skupiny stouply meziročně o 3,4 %. Bez vlivu společnosti LEROS, kterou Skupina koupila v březnu 2018, pak o 2,4 %. Pozitivně se na tržbách podepsal hlavně Adriatický region, ve kterém nejvíce vyrostla společnost Studenac. Skupina se i nadále soustředí na nové růstové příležitosti, a proto nedávno oznámila koupi české společnosti Espresso. Díky této akvizici se její gastro portfolio rozšířilo o špičkovou kávu Café Reserva a prémiové čaje Dilmah.
Skupinová EBITDA v prvním pololetí klesla o 7,3 % v porovnání s loňským rokem. Hlavní příčinou je měsíc květen, který byl jeden z nejchladnějších a nejdeštivějších za poslední desetiletí. Dále pak výsledek ovlivnily především vyšší náklady na obaly, nárůst mezd a vyšší logistické náklady, které byly částečně pokryté nižší cenou cukru.
Československý trh vygeneroval v prvním pololetí tržby meziročně vyšší o 1,1 %, přičemž tržní podíly v segmentu gastro jsou v tomto regionu nejvyšší v historii. Obrovský úspěch zaznamenává značka Royal Crown Cola, která významně navyšuje svůj tržní podíl v segmentu kolových nápojů. V druhém kvartálu roku 2019 začala Skupina na Slovensku prodávat minerální vodu Kláštorná Kalcia, kterou koupila včetně výrobního závodu v roce 2018. Jen za prvních pár měsíců se podařilo prodat 1,5 milionu lahví Kláštorné Kalcia a dostat se na tržní podíl ve výši 2,5 %.
Adriatický region akcionáře Skupiny opět potěšil, když vygeneroval tržby meziročně vyšší o 7,2 %. Největší, dvojciferný růst zaznamenaly prodeje v Chorvatsku, kde se Skupina vyhoupla v segmentu sycené minerální vody na druhé místo. Potvrzuje se tak Skupinová strategie podpory chorvatského trhu, která začíná sklízet ovoce. Významné navýšení prodejů zaznamenala také značka minerální vody Radenska, která letos slaví své 150. výročí. Společnost RADENSKA dosáhla po znovu uvedení produktu Oaza na trh nejlepšího tržního podílu v nesycených ochucených vodách za poslední tři roky.
Jannis Samaras, generální ředitel Skupiny Kofola, k výhledu říká: „Počasí nám opravdu ve druhém kvartálu nepřálo, ale i přes tuto nepřízeň se nám podařilo v porovnání s loňským rokem navýšit tržby a věřím, že splníme avizovaný roční plán,“ a k jednotlivým segmentům dodává: „Adriatický region nám dělá radost, díky investicím neustále roste a jeho tržby mají v hospodaření stále větší váhu. Československý region je až na malé výkyvy dlouhodobě stabilní, a proto se nyní budeme soustředit především na to, abychom našli další růstové příležitosti. Jednou z prvních vlaštovek je čerstvá akvizice společnosti Espresso, která distribuuje špičkové kávy Café Reserva a prémiové čaje Dilmah. Díky tomuto kroku se naše nabídka opět zásadně rozšířila, a my tak můžeme poskytnout našim partnerům v gastro segmentu kompletní nealkoholické portfolio, tedy včetně špičkové kávy a perfektního servisu. V tomto trendu chceme určitě pokračovat.“
Tržby na československém trhu a v Adriatickém regionu tvoří dohromady 89,3 % celkových tržeb Skupiny, v minulém roce to za stejné období bylo 90,1 %. Mírný procentuální pokles je zapříčiněn dalším růstem tržeb v segmentu „Fresh & Herbs“, kde operují společnosti UGO, LEROS a Premium Rosa.
V milionech Kč |
6M2019* |
6M2018* |
Změna |
Změna (%) |
Tržby |
3 032,3 |
2 933,4 |
98,9 |
3,4 % |
Provozní výsledek hospodaření |
159,9 |
222,6 |
-62,7 |
-28,2 % |
EBITDA |
424,7 |
458,0 |
-33,3 |
-7,3 % |
* upraveno o jednorázové položky |