Byznys

Skupině Kofola se v prvním pololetí dařilo

13.08. 2018

Skupina Kofola v prvním pololetí navýšila všechny hospodářské ukazatele. Tržby skupiny bez započtení polského segmentu stouply o 7 %, se započtením o 1,9 %. Hodnota ukazatele EBIT vzrostla dokonce o 113,7 %, EBITDA poskočila o 25,9 %. Vedle vyšších prodejů Kofola hlásí, že investorům vyplatila nejvyšší dividendu ve své historii a že chce v této vstřícné politice nadále pokračovat.

Skupině Kofola se v prvním pololetí dařilo

 „Teplé počasí i nižší ceny cukru nám pomohly dosáhnout velmi dobrého hospodářského výsledku i přes zvýšené investice do mzdových nákladů, které s sebou nese současný stav na trhu práce,“ říká Daniel Buryš, finanční ředitel skupiny Kofola, a pokračuje: „Vedle pozitivního hospodářského výsledku jsem rád, že se nám dařilo na poli rozšiřování byznysu. Prostřednictvím koupě tradiční české firmy LEROS jsme vstoupili do bylinkového byznysu a vedle toho jsme do portfolia přidali i slovenskou minerální vodu Kláštorná.“

Tahounem v prvním pololetí bylo Česko s meziročními tržbami vyššími o 8,9 %, a to především díky poptávce po značkách Kofola, Rauch a Vinea. Na Slovensku se Kofole podařil růst o 4,1 % s tím, že k tradičním favoritům patřila i značka Rajec. Největší skokan v portfoliu, značka UGO, navýšila tržby o čtvrtinu. V Polsku skupina zaznamenala pokles o 19,3 %, přičemž propad zaznamenává firma v segmentu privátních značek, vlastní značky drží stabilní pozice.

Dařilo se již tradičně i v Adriatickém regionu. „Narostli jsme o 6,6 %. Dařilo se v Chorvatsku, kde se tržby meziročně navýšily o 16 %, což nás zároveň motivuje, abychom v tomto regionu nadále více investovali do marketingových aktivit,“ říká Marián Šefčovič, generální ředitel společnosti Radenska.

V prvním pololetí skupina vyplatila svým akcionářům dividendu ve výši 16,20 Kč na akcii, což je nejvyšší hodnota v celé její historii. Dnes bylo valnou hromadou schváleno snížení základního kapitálu, což umožní i nadále garantovat vstřícnou dividendovou politiku.

„Letošní sezóna probíhá nad očekávání dobře,“ pochvaluje si Daniel Buryš aktuální vývoj a pokračuje: „Výhled na celoroční hospodaření tak budeme aktualizovat po skončení třetího kvartálu.“ 

V tisících Kč

6M2018*

6M2017*

Změna 2018/2017

Změna 2018/2017

Tržby

3 436 419

3 370 982

65 437

1,9%

Provozní zisk (EBIT)

169 292

79 210

90 082

113,7%

EBITDA

439 193

348 937

90 256

25,9%

 Skupina Kofola je jeden z nejvýznamnějších výrobců nealkoholických nápojů s osmi výrobními závody na pěti evropských trzích, celkově skupina Kofola zaměstnává více než 2 100 lidí (bez ruského podniku).

Do produktového portfolia společnosti Kofola v ČeskoSlovensku patří tradiční kolový nápoj s originální recepturou Kofola, pramenitá voda Rajec, řada sirupů Jupí, hroznový nápoj Vinea, dětské nápoje Jupík, energetické nápoje Semtex a další tradiční československé značky Chito, Top Topic a Citro Cola. V licenci vyrábí a distribuuje nápoje Royal Crown Cola, Orangina. Společnost Kofola je výhradním distributorem značek Evian a Badoit pro Českou a Slovenskou republiku a tradiční minerální vody z léčivého zdroje Vincentka pro české maloobchody a gastronomii. Od začátku roku 2015 Kofola exkluzivně distribuuje v České republice a na Slovensku produkty společnosti Rauch. Do skupiny Kofola patří i síť UGO, která v ČeskoSlovensku provozuje 82 UGO Fresbarů a  UGO Salaterií. V roce 2017 společnost koupila polského výrobce ovocných a bylinných produktů Premium Rosa. Nejnovější akvizicí je společnost LEROS, tradiční český výrobce směsí z léčivých rostlin a slovenská minerální voda Kláštorná.

Z portfolia značek společnosti Hoop Polska prodávaných na polském trhu jsou nejvýznamnější sirupy Paola, kolové nápoje a limonády Hoop, minerální voda Arctic a dětské nápoje Jupík.

V roce 2015 se členem skupiny stala slovinská společnost Radenska. Portfolio tradičních značek minerálních vod Radenska, ovocných nápojů Ora a Oaza bylo od roku 2016 doplněno o oblíbené chorvatské značky nápojů Nara, Inka a Voćko. Od roku 2016 se Radenska stala výrobcem a distributorem nápojů Pepsi, Mirinda a 7Up na chorvatském trhu. V roce 2016 skupina Kofola koupila chorvatského výrobce minerálních vod Studenac.