Vinea se spojila s vybranými vinaři. Společně připomínají tradici hroznového moštu v Československu
Vinea ve spolupráci s šesti českými, moravskými a slovenskými vinaři lidem v Čechách a na Slovensku připomene tradici hroznového moštu – prvotřídního lokálního produktu. Jeho pití má spoustu benefitů a vedle vína je dalším ekonomickým pilířem, o který se mohou čeští vinohradníci a vinaři do budoucna opírat. Po letošním podzimním „moštobraní“ vznikne degustační sada Vinea Kumšt Moštu se šesti druhy Viney – každá z jiného vinařství a odrůdy vinné révy. Prémiové sady budou k dispozici v omezeném množství ve vybraných prodejních kanálech a reprezentují kampaň „Kumšt Moštu – příběhy vinic“. Ta podpoří tradici lokálního vinohradnictví a představí, jak vypadá rok vinaře a jeho cesta k hroznovému moštu.
Hroznový mošt se vrací do obliby, a to nejenom díky svému původu, který je nám blízký a složení nadupanému vitamíny, ale také díky tradiční chuti. Ta má v českých a slovenských zemích staletou tradici, na kterou se v záplavě exotických nápojů pozapomnělo. „Značka Vinea chce aktivně podpořit lokální dodavatele a producenty. Vinohradnictví a pěstování hroznů má v našich zemích obrovskou tradici, na kterou můžeme být právoplatně hrdí. Česká, moravská a slovenská vína získávají ocenění doma i v zahraničí. Podobně hrdí můžeme být i na výrobky z vinného moštu, které přinášíme na váš stůl jako limitovanou edici Vinea Kumšt moštu už tento podzim,“ komentuje Ľubica Mieresová, manažerka značky Vinea.
Šest českých a slovenských vinařů – šest speciálních příchutí Viney
Vinea se v projektu v České republice spojila s Biovinařstvím Marcinčák z Mikulova, Vinnými sklepy Kutná hora a Strážnickým vinařstvím Žerotín. Na Slovensku je to pak řemeslné vinařství Brhlovce, sopečná vinice Čajkov a Vinařství Bažalík ze Svätého Juru. „Hroznový mošt se v poslední době vrací zpět do obliby a my společně se značkou Vinea tenhle trend ještě posílíme. Bereme to trochu jako sport a soutěž mezi námi vinaři a doufáme, že to lidi bude také bavit. Jsem moc zvědavý, který druh jim nejvíc zachutná. Je to jako v případě vína – každý z šesti druhů Viney získá charakter daný vinicí, kde se vinná réva pěstuje, a její odrůdou. A tak jako u vína je skvělé, že každému chutná trochu jiný druh“ vysvětluje vinař Petr Marcinčák, který hospodaří na 110 hektarech bio vinic v jihomoravském Mikulově.
“Vinea, podobně jako Kofola, je nadčasový nápoj vytvořený našimi předky. Je to moderní prémiová limonáda s vysokým podílem hroznové šťávy, dochucená extraktem z černého bezu. Když ji v roce 1973 lidé z Vinařského závodu v Pezinku namíchali, zřejmě netušili, že stvořili nápoj, který přetrvá desítky let a přesně zapadne do trendů 21. století. Segment prémiových limonád dnes rychle roste, protože lidé chtějí pít nápoje s vysokým podílem přírodních surovin. Patří do něj třeba limonáda Targa Florio ze sicilských pomerančů. Kofola ji uvedla na trh letos na jaře a prodeje během pár měsíců vysoce předčily očekávání. Vinea jde po této cestě již skoro padesát let a je stále v nejlepší kondici,“ upozorňuje Ľubica Mieresová, manažerka značky Vinea.
Limitaná edice Vinea v degustační sadě Vinea Kumšt moštu je skutečný přírodní nápoj s obsahem 30 % hroznového moštu. Je zcela bez přidaného cukru, hroznový mošt se pouze doplní o šťávu z ovoce a výluh z bylinek, které nápoji dávají jedinečnou chuť. Vineu Kumšt Moštu na svých sociálních sítích představují také herečky Mária Bartalos a Sabina Rojková. Postupně provádějí fanoušky celým procesem výroby vinného moštu a celou kampaň ukončí zářijovým “moštobraním” při sklizni vína přímo na vinicích. Na sociálních sítích obou hereček se v těchto týdnech postupně zveřejňuje 8 videí, v nichž představí jednotlivé vinice, vinaře i samotný produkt. Vše lze sledovat i na sociálních sítích značky Vinea:
- Video, představení kampaně Kumšt Moš
- Video, Sabina Rojková, představení vinice Biovinařství Marcinčák v Mikulově
- Video, Mária Bartalos, představení sopečné Vinice Čajkov
Po podzimním „moštobraní“ na vinicích se čerstvý hroznový mošt zpracuje a degustační sady půjdou v limitovaném množství do pečlivě vybraných distribučních míst. V sadách s lahvemi 0,25 ml bude možné ochutnat šest druhů Viney z odrůd Ryzlink Rýnsky, Solaris, Svatovavřinecké, Frankovka, Pesecká leánka a Svatovavřinecké rosé.
Výroba hroznového moštu
Hroznový mošt se vyrábí z vinných hroznů, které se odstopkují a šetrně vylisují. Šťáva se pak nechá odkalit a přes pasterizátor se napustí do lahve. Během výroby nedochází ke kvašení a nápoj tedy neobsahuje žádný alkohol – je vhodný pro děti, těhotné i kojící ženy. V hroznech navíc najdeme draslík, vápník, železo, hořčík, fosfor, sodík, zinek a další minerály. Obsahují také vitamíny A, B1 a B2.
Podnikání s respektem k přírodě
Pro Kofolu jsou lokálnost a udržitelnost klíčové principy podnikání. Vycházejí z osobní filozofie majitele společnosti Jannise Samarase. Kofola tak například zorganizovala bio certifikaci Rajecké doliny, odkud pochází její pramenitá voda Rajec a kde si pěstuje vlastní bylinky do nápojů a chová včely. A na obzoru je bio certifikace dalších lokalit okolo klíčových vodních zdrojů, tentokrát v České republice. Udržitelnost se ale prolíná celým životním cyklem výrobků Kofoly. Surovin, ze kterých vznikají nápoje, ale i technologií výroby a způsobu dopravy. „Mým velkým cílem je dostat udržitelné uvažování do každodenního chodu firmy, do každého jednotlivého rozhodnutí – od omezení jednorázových mlíček do kávy v kancelářích až po ochranu vodních zdrojů v našich regionech. A věřím, že jen dlouhodobá kontinuita v těchto snahách a postupné krůčky zajistí trvalé výsledky,“ říká Jannis Samaras, majitel Kofola ČeskoSlovensko. Vinea do tohoto konceptu jasně zapadá: podporuje pěstování tradiční české zemědělské suroviny a prosperitu českého vinohradnictví a vinařství.