Vyšší tržby, ale i pokles energií a hlavních vstupů pomohly Kofole k vydařeným výsledkům za první čtvrtletí
Nápojářská rodina, která v prvním čtvrtletí dokončila hned dvě zajímavé akvizice, má do sezóny nabito. Kromě funkční minerální vody Korunní v plechovce uvádí například i nový nápoj pro děti Jupík SPARKY. S ohledem na celkově pozitivní výhled chce valné hromadě předložit návrh na vyplacení dividendy ve výši 13,50 Kč na 1 akcii před zdaněním. Výhled EBITDA pro rok 2024 zůstává zatím beze změny.
Společnost Kofola ČeskoSlovensko zažila úspěšný start roku. „První čtvrtletí roku 2024 bylo úspěšné. Rostoucí spotřeba domácností pomohla k růstu tržeb o 11 %. Dokázala tak eliminovat vliv zdražení, které bylo vyvoláno nesmyslným navýšením DPH pouze u nealkoholických nápojů, zatímco cukrovinek a jiných potravin obsahujících cukr se nedotklo. Největší nárůst se uskutečnil v retailových a impulsních formátech. Kromě nejsilnější značky Kofola, jejíž tržby vzrostly o 19 %, se dařilo také minerální vodě Ondrášovka a energetickému nápoji Semtex,“ říká Daniel Buryš, generální ředitel Kofoly v Česku a na Slovensku. Celková EBITDA Skupiny Kofola v porovnání s prvním kvartálem roku 2023 vzrostla o 21,6 %, a to zejména díky vyšším tržbám a stabilizaci cen energií a vybraných materiálových vstupů.
Dvouciferný růst tržeb zaznamenala i dceřiná společnost Radenska Adriatic. Objem jejích prodejů překročil plán především díky vynikající obchodní realizaci, včetně úspěšného uvedení dvou nových příchutí v segmentu funkčních nápojů Radenska FunctionALL a redesignu vizuální identity značky Oraketa a produktů z portfolia Pepsi, kterou Radenska distribuuje na chorvatském a slovinském trhu. Ukazatel EBITDA se v tomto adriatickém pilíři zlepšil o více než 20 % ve srovnání s loňským rokem, což i zde umožnily stabilizované ceny surovin a energií.
Na úspěšný loňský rok navázal i Fresh & Herbs pilíř skupiny Kofola. UGO pokračuje
v ziskovosti, tržby čerstvé divize narostly v 1. čtvrtletí o 23 %. „Ke zlepšování produktivity v
segmentu zdravého rychlého občerstvení nám pomáhá mimo jiné i probíhající proces digitalizace. Počet digitálních kiosků, díky kterým si lidé pohodlně objednají své oblíbené produkty, postupně navyšujeme,“ říká Marek Farník, zakladatel UGO. Výrobce bylinných směsí, čajů a bylinné kosmetiky, LEROS, překročil též původně očekávané plány. „Naše hlavní prodejní kanály (lékárna, gastro, maloobchod a e-shop) vykazují výkonnost nad úrovní plánu, stejně tak i nad úrovní minulého roku. Připravujeme se na nesezónní letní měsíce, abychom náskok neztratili,“ popisuje Martin Mateáš, generální ředitel LEROSu. Celkově se tržby Voňavého a čerstvého pilíře Kofoly pohybují za posledních 12 měsíců nad 1 miliardou korun, což jednoznačně potvrzuje růstovou strategii.
V letošním roce uskutečnila skupina Kofola i řadu nových akvizic. Stala se spolumajitelem rodinné společnosti Mixa Vending, která podniká v oblasti nápojových a svačinových automatů. Klíčovou akvizicí pak byl vstup do pivovarského podnikání koupí společnosti Pivovary CZ Group. „Akvizice pivovarů byla dokončena na začátku března. Aktuálně probíhá integrování nového byznysu do skupiny Kofola. Naší největší prioritou je úspěšně projít letošní sezonou,“ říká René Musila, který se stal generálním ředitelem samostatně řízeného pilíře skupiny.
Výhledy má rodinná nápojářská společnost Kofola též perspektivní. „I měsíc duben byl silný, s tržbami nad rámec loňského roku. Jsme přesvědčeni, že se nám i díky novinkám, které jsme připravili na sezónu, podaří dosáhnout ročních cílů,“ komentuje výhled Jannis Samaras, většinový majitel a generální ředitel skupiny Kofola.
Ikonická značka Kofola prošla v prvním čtvrtletí rebrandingem, jehož cílem bylo zachování tradice, ale i zvýšení relevance u mladé cílovky. K dalším novinkám na československém trhu patří uvedení nového moderního plechovkového formátu (tzv. sleek) napříč portfoliem. Z produktových inovací Kofoly pak lze zmínit funkční minerální vodu Korunní nebo dětský nápoj s ovocnou šťávou, bez konzervantů, barviv a sladidel, Jupík SPARKY. Po loňském úspěchu energetického nápoje Semtex EXTREM, ve kterém se namísto taurinu využívá guarana a matcha, příchází Kofola a raper Separ na trh s jeho další příchutí Passion Fruit. Pro gastronomii rozšířila Kofola svou řadu limonád a toniků Targa Florio o zázvorový tonik ze sicilských surovin. Nově jsou v nabídce Kofoly i nové příchutě Prager´s kombuchy.
S ohledem na výsledky a výhled společnosti rozhodlo představenstvo společnosti Kofola ČeskoSlovensko a.s., že předloží valné hromadě návrh na dividendu ve výši 13,50 Kč na 1 akcii před zdaněním. Termín valné hromady, kde by se mělo o návrhu rozhodovat, byl stanoven na 28. června 2024. Rozhodný den pro účast na valné hromadě je stanoven na 21. června 2024 a pro výplatu dividendy na 10. července 2024. Výhled EBITDA zůstává zatím beze změny, tedy v rozpětí 1,55 – 1,80 miliardy korun.
Výsledky skupiny Kofola za 1Q 2024: