1887
Syrupus Colae pro císaře pána
Za prapraděda Kofoly můžeme považovat opavského lékárníka Gustava Hella, který již na konci 19. století založil firmu G. Hell a Comp. Rodina Hellů vyráběla kromě farmaceutických výrobků a cukrovinek i Syrupus Colae compositus Hell obsahující tekutý extrakt semen koly (kolovníku).
1952
Opava se připravuje na Kofolu
Po složitém poválečném období a několika vlnách znárodňování je založen národní podnik Galena Opava se zaměřením na výrobu léčiv, tinktur a pěstování rostlinných kultur.
1957
Byl vydán státní úkol
Z nejvyšších státních míst vzešlo zadání vytvořit ryze československý nápoj, který bude schopný konkurovat západním kolám. Tento úkol směřoval do Spojených farmaceutických závodů (Spofa Praha), kam byla Galena později začleněna. A právě tam se začala rodit Kofola.
1959
Běh na dlouhou trať
Dva roky. Tak dlouho trvalo týmu doc. RNDr. PhMr. Zdeňka Blažka, CSc., než přišel na tu správnou formuli pro sirup KOFO. Nakonec dal dohromady čtrnáct bylinných a ovocných látek doplněných o kofein, které se používají dodnes.
1960
Kofola je na světě
Kofola odstartovala svou cestu našimi dějinami, a hned jak přistála na pultech obchodů, zachutnala každému – vždyť její spotřeba rostla během 60. let tak, že v Československu došly byliny na výrobu a musely se začít dovážet ze zahraničí.
1968
Logo ve tvaru kávového zrnka
Kofola začala dobývat domácnosti, ale i veřejný prostor. K ochutnání Kofoly lákaly první slogany, poutače i pojízdná reklama. Vše s novým logem ve tvaru kávového zrna, které se používalo celých 30 let.
1970
Hvězda výstav i Čechoslováků
Se slovem Kofola jste se mohli setkat v textech písní i na konferencích odborníků. Její popularita byla na vzestupu a podniku se dařilo natolik, že roční produkce nápoje dosáhla 180 milionů litrů. Prostě, když jste šli jako malí s dědou do hospody na pivo, sáhli jste po Kofole. I proto, abyste i vy měli pěnu.
1977
Všude cinká Kofola
Stejně jako najdete v každé vesnici výčep, národní výbor nebo poštu, v každém konzumu najdete Kofolu. Vratné lahve běžně cinkají nejen v síťovkách, ale i v podnikových jídelnách. Osvěžující Kofola se stává naší každodenní součástí.
1989
Kofola u ledu
Sametová revoluce znamenala pro Kofolu útlum prodeje. S opět nabytou svobodou totiž rostla i poptávka po dříve téměř nedostupných zahraničních kolách. Polozapomenutá Kofola několikrát měnila majitele a postupně se připravovala na svůj velký návrat.
1993
Rodící se naděje
Novou naději dal Kofole řecký rodák Kostas Samaras. Ten koupil malou sodovkárnu státního podniku Nealko Olomouc v Krnově a zahájil výrobu sycených nápojů. To vše bylo předehrou k tomu, aby znovu vdechl Kofole život.
1996 - 1999
Strategický rozvoj
Došlo k založení dceřiné dopravní společnosti, dnes známé jako SANTA TRANS.
Obohacujeme portfolio napříč Československem – vstupujeme do sirupové kategorie se značkou Jupí a kupujeme registrovanou ochrannou známku Top Topic, díky čemuž jsme českým i slovenským spotřebitelům navrátili tradiční nápoj z hroznové šťávy. Myslíme i na děti a začali pro ně vyrábět Jupíka. V tomto období jsme také vstoupili na slovenský trh a v Rajecké Lesné zahájili výstavbu výrobního závodu.
2000
Stáčíme Kofolu
Poprvé jsme spojili svůj výrobní program s nápojem Kofola, když jsme s opavskou farmaceutickou společností Ivax, tehdejším vlastníkem značky, uzavřeli licenční smlouvu na jeho stáčení.
2001
Když ji miluješ…
Poprvé zaplavila Česko i Slovensko vlna kofolí lásky. Slogan „Když ji miluješ, není co řešit…“, si získal srdce nejen zamilovaných. A své silné poselství předává dodnes!
2002
Zlomový okamžik
Podařilo se nám koupit registrovanou obchodní známku a originální recepturu Kofoly za 215 milionů korun. Od té chvíle je Kofola v rukou Samarasů.
2003
Nová vánoční tradice
Kofolí prasátko začalo bojovalo o diváckou přízeň svými „zuby zahnutými nahoru“. Kultovní reklama běžela v tomto roce úplně poprvé. A že se do prasátka všichni zamilovali potvrzuje i to, že se náš spot stal jedním ze symbolů přicházejících Vánoc.
2004 - 2005
Kofola Citrus a Rajec
Po 40 letech existence Kofoly přišla její první inovace – Kofola Citrus. A nově se v našem portfoliu objevuje i pramenitá voda Rajec, obnovili jsme i tradiční nápoj Chito Tonic, populární v dobách hořkých společenských změn.
2006 - 2008
Konkurence na holičkách
I když se snažily, co mohly, zahraniční koly to u nás neměly jednoduché. Kofola si zkrátka užívala více slávy než ostatní světové značky. Na trh jsme uvedli řadu 100% přírodních džusů a ovocných nápojů Jupí a představili přírodní pramenitou vodu s rostlinnými výtažky z meduňky a mateřídoušky – Rajec Bylinka. Koupili jsme i ochrannou známku Vinea a začali vyrábět Kofolu Bez cukru.
2009
Kofola teče plným proudem
Kofola dosáhla nejvyššího prodeje v historii, a to i v porovnání se slavnými 70. lety. Firma tak mohla růst. V Rajecké Lesné jsme investovali 250 miliónů korun do rozšíření výroby na Slovensku.
2010
Padesátka na krku
Kulatiny jsme oslavili, jak se patří. Vzpomněli jsme na začátky Kofoly a bádali nad tím, jak přesně mohl vypadat moment, kdy Kofola poprvé spatřila světlo světa. Narozeninový spot na toto téma nám ukázal, že hlavní roli v tom sehrála láska, která ovšem není žádná věda.
2011
Kofola v plechu
Obohatili jsme portfolio o nápoje Semtex a Erektus a Kofolu jsme nově začali stáčet do plechovek. Investovali jsme 150 milionů korun do technologie hotfill pro výrobu ovocných nápojů bez konzervantů a rok jsme zakončili vítězně – Jannis Samaras, generální ředitel Kofoly, vyhrál titul Podnikatel roku.
2012
Kofola ČeskoSlovensko
Zbourali jsme hranice a přejmenovali společnost na Kofolu ČeskoSlovensko, a. s. Mysleli jsme na ty úplně nejmenší a začali pro ně vyrábět kojeneckou vodu Rajec. Ti trochu větší (a jejich rodiče) zas uvítali produkty nově slazené stévií. Po získání majority v síti Freshbarů UGO jsme zakoupili technologii pro ošetřování potravin vysokým tlakem – paskalizaci.
2013
100% UGO
Počátkem roku jsme na trh uvedli 100% čerstvé ovocné a zeleninové šťávy UGO ošetřené paskalizací. Stali jsme se výhradním distributorem prémiových francouzských minerálních vod Evian a Badoit. Jupík získal ocenění za obal ve světové soutěži Red Dot Award a Pentawards.
2014
Vstříc zdravým trendům
Akvizicí společnosti Mangaloo se naše UGO stalo největším provozovatelem sítě Freshbarů. Do své distribuce jsme přibrali tradiční minerální vodu Vincentka a náš Rajec byl v tomto roce vyhodnocen časopisem Forbes jako 8. nejlepší značka Slovenska. Ocenění Manažer roku získal obchodní ředitel Marián Šefčovič.
2015
Fofola
Kampaň s šišlajícím voříškem na meruňkovou příchuť Kofoly 0,5 l ovládla média a dosáhla skvělých výsledků oceněných mimo jiné prestižní cenou efektivity komunikace. Za kampaň nás neminula Zlatá Effie v Čechách i na Slovensku. Byla natolik populární, že k našemu překvapení začali šišlavý fofolí jazyk používat lidé i v běžném životě.
Společnost Kofola začala být obchodována na pražské burze a zaměstnanci se stali akcionáři skupiny. Společně jsme pak uvítali slovinského výrobce minerálních vod, společnost Radenska, a zahájili jsme exkluzivní distribuci produktů společnosti Rauch v České republice a na Slovensku. Kofola a Jupí získaly titul Nejdůvěryhodnějších značek ve své kategorii na českém trhu a Daniel Buryš, CFO skupiny Kofola, se stal finančním ředitelem roku.
2016
Míříme na jih
Vstoupili jsme na chorvatský trh, kde jsme pod křídly společnosti Radenska přebrali distribuci PepsiCo a od společnosti Badel koupili tři nové tradiční značky – Voćko, Nara a Inka. S koncem roku jsme se rozrostli o chorvatskou společnost Studenac. Reklama na „Fofolu“ se psem Stefanem se stala kampaní roku 2016 a získala zlato v soutěži Euro Effie Awards. Firma Kofola získala poprvé 3. místo v žebříčku Czech TOP 100.
2017
Zdravější a čerstvější
Rozšířili jsme portfolio produktů zdravé výživy na polském trhu a do skupiny přivítali značku kvalitních přírodních sirupů a šťáv Premium Rosa. Síť Freshbarů a Salaterií UGO koupila od firmy Titbit výrobnu čerstvých salátů. Na podzim proběhl relaunch značky Royal Crown Cola – pravé jižanské koly v originálním designu, slazené jen třtinovým cukrem.
2018
Změny v managementu
Jannis Samaras opustil post generálního ředitele Kofoly ČeskoSlovensko, aby se mohl plně soustředit na budoucnost a směřovaní celé skupiny. Novým generálním ředitelem pro československý trh se stal Daniel Buryš. Akvizicemi roku byly: LEROS, výrobce bylinných čajů a směsí z léčivých rostlin, a Kláštorná, královna minerálních vod.
2019
Budujeme voňavý pilíř skupiny
Pod hlavičkou LEROS otevíráme v Rajecké Lesné výkupnu bylin. Kupujeme společnost Espresso, výrobce prémiové kávy Café Reserva a distributora srílanských čajů DILMAH. Pokračujeme v rozvoji československých značek se silným příběhem. Na slovenský trh znovu uvádíme minerální vodu Kláštornou Kalcia.
2020
Rozšiřujeme portfolio
Vstupujeme do segmentu řemeslných ciderů a limonád nákupem českého výrobce F. H. Prager. A získáváme i 100% podíl ve společnostech Karlovarská Korunní a Ondrášovka, čímž rozšiřujeme naše portfolio o tradiční české značky minerálních vod.
2021
Příběh Targy Florio
I přesto, že krize spojena s pandemií vrcholí, nebojíme se přicházet s dalšími inovacemi našeho portfolia. Proto začínáme psát příběh vlastní prémiové značky limonád Targa Florio. Ta je ze sicilských citrusů a oslavuje legendy stejnojmenných automobilových závodů.
2022
Vstříc lepším zítřkům
Vytváříme novou misi a vizi společnosti Kofola. Přicházíme s inovací v oblasti udržitelných obalů - díky projektu Cirkulka uvádíme do obchodů naše tradiční značky (Kofolu, Vineu a Rajec) ve vratných lahvích. Rozvíjíme tzv. inkubátor, kde mají nejen startupy možnost uvést své nápady v život. A založili jsme neziskovou organizaci Kvapka Rajeckej Doliny, která se zaměřuje na realizaci vodozádržných opatření.
2023
Vstupujeme do pivovarnictví
Kupujeme většinový podíl ve společnosti Pivovary CZ Group, která rozvíjí tradiční značky piv Holba, Zubr a Litovel. Po bylinkách se zaměřujeme i na příběh dalších surovin. Kupujeme jablečné sady na Úsovsku a získáváme podíl v kávové plantáži v Kolumbii. Představujeme Prager's Kombuchu od F.H. Prager a přinášíme i dva druhy toniků od Targa Florio. Kampaní Láskyplný páteček zahajujeme novou éru komunikace značky Kofola a inspirujeme páry, aby spolu trávily více času.