2024
1887
1952
1957
1959
1960
1968
1970
1977
1989
1993
1996 - 1999
2000
2001
2002
2003
2004 - 2005
2006 - 2008
2009
2010
2011
2012
2013
2014
2015
2016
2017
2018
2019
2020
2021
2022
2023

1887

Syrupus Colae pro císaře pána

Za prapraděda Kofoly můžeme považovat opavského lékárníka Gustava Hella, který již na konci 19. století založil firmu G. Hell a Comp. Rodina Hellů vyráběla kromě farmaceutických výrobků a cukrovinek i Syrupus Colae compositus Hell obsahující tekutý extrakt semen koly (kolovníku).

Syrupus Colae pro císaře pána

1952

Opava se připravuje na Kofolu

Po složitém poválečném období a několika vlnách znárodňování je založen národní podnik Galena Opava se zaměřením na výrobu léčiv, tinktur a pěstování rostlinných kultur.

Opava se připravuje na Kofolu

1957

Byl vydán státní úkol

Z nejvyšších státních míst vzešlo zadání vytvořit ryze československý nápoj, který bude schopný konkurovat západním kolám. Tento úkol směřoval do Spojených farmaceutických závodů (Spofa Praha), kam byla Galena později začleněna. A právě tam se začala rodit Kofola.

Byl vydán státní úkol

1959

Běh na dlouhou trať

Dva roky. Tak dlouho trvalo týmu doc. RNDr. PhMr. Zdeňka Blažka, CSc., než přišel na tu správnou formuli pro sirup KOFO. Nakonec dal dohromady čtrnáct bylinných a ovocných látek doplněných o kofein, které se používají dodnes.

Běh na dlouhou trať

1960

Kofola je na světě

Kofola odstartovala svou cestu našimi dějinami, a hned jak přistála na pultech obchodů, zachutnala každému – vždyť její spotřeba rostla během 60. let tak, že v Československu došly byliny na výrobu a musely se začít dovážet ze zahraničí.

Kofola je na světě

1968

Logo ve tvaru kávového zrnka

Kofola začala dobývat domácnosti, ale i veřejný prostor. K ochutnání Kofoly lákaly první slogany, poutače i pojízdná reklama. Vše s novým logem ve tvaru kávového zrna, které se používalo celých 30 let.

Logo ve tvaru kávového zrnka

1970

Hvězda výstav i Čechoslováků

Se slovem Kofola jste se mohli setkat v textech písní i na konferencích odborníků. Její popularita byla na vzestupu a podniku se dařilo natolik, že roční produkce nápoje dosáhla 180 milionů litrů. Prostě, když jste šli jako malí s dědou do hospody na pivo, sáhli jste po Kofole. I proto, abyste i vy měli pěnu.

Hvězda výstav i Čechoslováků

1977

Všude cinká Kofola

Stejně jako najdete v každé vesnici výčep, národní výbor nebo poštu, v každém konzumu najdete Kofolu. Vratné lahve běžně cinkají nejen v síťovkách, ale i v podnikových jídelnách. Osvěžující Kofola se stává naší každodenní součástí.

Všude cinká Kofola

1989

Kofola u ledu

Sametová revoluce znamenala pro Kofolu útlum prodeje. S opět nabytou svobodou totiž rostla i poptávka po dříve téměř nedostupných zahraničních kolách. Polozapomenutá Kofola několikrát měnila majitele a postupně se připravovala na svůj velký návrat.

Kofola u ledu

1993

Rodící se naděje

Novou naději dal Kofole řecký rodák Kostas Samaras. Ten koupil malou sodovkárnu státního podniku Nealko Olomouc v Krnově a zahájil výrobu sycených nápojů. To vše bylo předehrou k tomu, aby znovu vdechl Kofole život.

Rodící se naděje

1996 - 1999

Strategický rozvoj

Došlo k založení dceřiné dopravní společnosti, dnes známé jako SANTA TRANS.

Obohacujeme portfolio napříč Československem – vstupujeme do sirupové kategorie se značkou Jupí a kupujeme registrovanou ochrannou známku Top Topic, díky čemuž jsme českým i slovenským spotřebitelům navrátili tradiční nápoj z hroznové šťávy. Myslíme i na děti a začali pro ně vyrábět Jupíka. V tomto období jsme také vstoupili na slovenský trh a v Rajecké Lesné zahájili výstavbu výrobního závodu.

Strategický rozvoj

2000

Stáčíme Kofolu

Poprvé jsme spojili svůj výrobní program s nápojem Kofola, když jsme s opavskou farmaceutickou společností Ivax, tehdejším vlastníkem značky, uzavřeli licenční smlouvu na jeho stáčení.

Stáčíme Kofolu

2001

Když ji miluješ…

Poprvé zaplavila Česko i Slovensko vlna kofolí lásky. Slogan „Když ji miluješ, není co řešit…“, si získal srdce nejen zamilovaných. A své silné poselství předává dodnes!

Když ji miluješ…

2002

Zlomový okamžik

Podařilo se nám koupit registrovanou obchodní známku a originální recepturu Kofoly za 215 milionů korun. Od té chvíle je Kofola v rukou Samarasů

Zlomový okamžik

2003

Nová vánoční tradice

Kofolí prasátko začalo bojovalo o diváckou přízeň svými „zuby zahnutými nahoru“. Kultovní reklama běžela v tomto roce úplně poprvé. A že se do prasátka všichni zamilovali potvrzuje i to, že se náš  spot stal jedním ze symbolů přicházejících Vánoc. 

Nová vánoční tradice

2004 - 2005

Kofola Citrus a Rajec

Po 40 letech existence Kofoly přišla její první inovace – Kofola Citrus. A nově se v našem portfoliu objevuje i pramenitá voda Rajec, obnovili jsme i tradiční nápoj Chito Tonic, populární v dobách hořkých společenských změn.

Kofola Citrus a Rajec

2006 - 2008

Konkurence na holičkách

I když se snažily, co mohly, zahraniční koly to u nás neměly jednoduché. Kofola si zkrátka užívala více slávy než ostatní světové značky. Na trh jsme uvedli řadu 100% přírodních džusů a ovocných nápojů Jupí a představili přírodní pramenitou vodu s rostlinnými výtažky z meduňky a mateřídoušky – Rajec Bylinka. Koupili jsme i ochrannou známku Vinea a začali vyrábět Kofolu Bez cukru.

Konkurence na holičkách

2009

Kofola teče plným proudem

Kofola dosáhla nejvyššího prodeje v historii, a to i v porovnání se slavnými 70. lety. Firma tak mohla růst. V Rajecké Lesné jsme investovali 250 miliónů korun do rozšíření výroby na Slovensku.

Kofola teče plným proudem

2010

Padesátka na krku

Kulatiny jsme oslavili, jak se patří. Vzpomněli jsme na začátky Kofoly a bádali nad tím, jak přesně mohl vypadat moment, kdy Kofola poprvé spatřila světlo světa. Narozeninový spot na toto téma nám ukázal, že hlavní roli v tom sehrála láska, která ovšem není žádná věda.

Padesátka na krku

2011

Kofola v plechu

Obohatili jsme portfolio o nápoje Semtex a Erektus a Kofolu jsme nově začali stáčet do plechovek. Investovali jsme 150 milionů korun do technologie hotfill pro výrobu ovocných nápojů bez konzervantů a rok jsme zakončili vítězně – Jannis Samaras, generální ředitel Kofoly, vyhrál titul Podnikatel roku.

Kofola v plechu

2012

Kofola ČeskoSlovensko

Zbourali jsme hranice a přejmenovali společnost na Kofolu ČeskoSlovensko, a. s. Mysleli jsme na ty úplně nejmenší a začali pro ně vyrábět kojeneckou vodu Rajec. Ti trochu větší (a jejich rodiče) zas uvítali produkty nově slazené stévií. Po získání majority v síti Freshbarů UGO jsme zakoupili technologii pro ošetřování potravin vysokým tlakem – paskalizaci.

Kofola ČeskoSlovensko

2013

100% UGO

Počátkem roku jsme na trh uvedli 100% čerstvé ovocné a zeleninové šťávy UGO ošetřené paskalizací. Stali jsme se výhradním distributorem prémiových francouzských minerálních vod Evian a Badoit. Jupík získal ocenění za obal ve světové soutěži Red Dot Award a Pentawards.

100% UGO

2014

Vstříc zdravým trendům

Akvizicí společnosti Mangaloo se naše UGO stalo největším provozovatelem sítě Freshbarů. Do své distribuce jsme přibrali tradiční minerální vodu Vincentka a náš Rajec byl v tomto roce vyhodnocen časopisem Forbes jako 8. nejlepší značka Slovenska. Ocenění Manažer roku získal obchodní ředitel Marián Šefčovič.

Vstříc zdravým trendům

2015

Fofola

Kampaň s šišlajícím voříškem na meruňkovou příchuť Kofoly 0,5 l ovládla média a dosáhla skvělých výsledků oceněných mimo jiné prestižní cenou efektivity komunikace. Za kampaň nás neminula Zlatá Effie v Čechách i na Slovensku. Byla natolik populární, že k našemu překvapení začali šišlavý fofolí jazyk používat lidé i v běžném životě.

Společnost Kofola začala být obchodována na pražské burze a zaměstnanci se stali akcionáři skupiny. Společně jsme pak uvítali slovinského výrobce minerálních vod, společnost Radenska, a zahájili jsme exkluzivní distribuci produktů společnosti Rauch v České republice a na Slovensku. Kofola a Jupí získaly titul Nejdůvěryhodnějších značek ve své kategorii na českém trhu a Daniel Buryš, CFO skupiny Kofola, se stal finančním ředitelem roku.

Fofola

2016

Míříme na jih

Vstoupili jsme na chorvatský trh, kde jsme pod křídly společnosti Radenska přebrali distribuci PepsiCo a od společnosti Badel koupili tři nové tradiční značky – Voćko, Nara a Inka. S koncem roku jsme se rozrostli o chorvatskou společnost Studenac. Reklama na „Fofolu“ se psem Stefanem se stala kampaní roku 2016 a získala zlato v soutěži Euro Effie Awards. Firma Kofola získala poprvé 3. místo v žebříčku Czech TOP 100.

Míříme na jih

2017

Zdravější a čerstvější

Rozšířili jsme portfolio produktů zdravé výživy na polském trhu a do skupiny přivítali značku kvalitních přírodních sirupů a šťáv Premium Rosa. Síť Freshbarů a Salaterií UGO koupila od firmy Titbit výrobnu čerstvých salátů. Na podzim proběhl relaunch značky Royal Crown Cola – pravé jižanské koly v originálním designu, slazené jen třtinovým cukrem.

Zdravější a čerstvější

2018

Změny v managementu

Jannis Samaras opustil post generálního ředitele Kofoly ČeskoSlovensko, aby se mohl plně soustředit na budoucnost a směřovaní celé skupiny. Novým generálním ředitelem pro československý trh se stal Daniel Buryš. Akvizicemi roku byly: LEROS, výrobce bylinných čajů a směsí z léčivých rostlin, a Kláštorná, královna minerálních vod.

Změny v managementu

2019

Budujeme voňavý pilíř skupiny

Pod hlavičkou LEROS otevíráme v Rajecké Lesné výkupnu bylin. Kupujeme společnost Espresso, výrobce prémiové kávy Café Reserva a distributora srílanských čajů DILMAH. Pokračujeme v rozvoji československých značek se silným příběhem. Na slovenský trh znovu uvádíme minerální vodu Kláštornou Kalcia.

Budujeme voňavý pilíř skupiny

2020

Rozšiřujeme portfolio

Vstupujeme do segmentu řemeslných ciderů a limonád nákupem českého výrobce F. H. Prager. A získáváme i 100% podíl ve společnostech Karlovarská Korunní a Ondrášovka, čímž rozšiřujeme naše portfolio o tradiční české značky minerálních vod.

Rozšiřujeme portfolio

2021

Příběh Targy Florio

I přesto, že krize spojena s pandemií vrcholí, nebojíme se přicházet s dalšími inovacemi našeho portfolia. Proto začínáme psát příběh vlastní prémiové značky limonád Targa Florio. Ta je ze sicilských citrusů a oslavuje legendy stejnojmenných automobilových závodů.

Příběh Targy Florio

2022

Vstříc lepším zítřkům

Vytváříme novou misi a vizi společnosti Kofola. Přicházíme s inovací v oblasti udržitelných obalů - díky projektu Cirkulka uvádíme do obchodů naše tradiční značky (Kofolu, Vineu a Rajec) ve vratných lahvích. Rozvíjíme tzv. inkubátor, kde mají nejen startupy možnost uvést své nápady v život. A založili jsme neziskovou organizaci Kvapka Rajeckej Doliny, která se zaměřuje na realizaci vodozádržných opatření. 

Vstříc lepším zítřkům

2023

Vstupujeme do pivovarnictví

Kupujeme většinový podíl ve společnosti Pivovary CZ Group, která rozvíjí tradiční značky piv Holba, Zubr a Litovel. Po bylinkách se zaměřujeme i na příběh dalších surovin. Kupujeme jablečné sady na Úsovsku a získáváme podíl v kávové plantáži v Kolumbii. Představujeme Prager's Kombuchu od F.H. Prager a přinášíme i dva druhy toniků od Targa Florio. Kampaní Láskyplný páteček zahajujeme novou éru komunikace značky Kofola a inspirujeme páry, aby spolu trávily více času.

Vstupujeme do pivovarnictví
×