Kofola přes ničivé povodně míří k horní hranici celoročního hospodářského výsledku. Vývoj cen a rozvoj nápojového průmyslu ovlivňují vládní rozhodnutí
Skupina Kofola zveřejnila výsledky hospodaření za 2. čtvrtletí, které potvrzují dobře nastavené řízení rodinné nápojářské firmy. Dařilo se všem nápojovým pilířům, z formátů pak nejvíce rostly čepované nápoje. S ohledem na úspěšnou letní sezónu bude Kofola i přes následky ničivé povodně směřovat k horní hranici avizovaného celoročního hospodářského výsledku (EBITDA).
V druhém čtvrtletí rostly nápojářské Kofole jak tržby, tak ukazatel EBITDA. „Druhý kvartál byl pro nás úspěšný. V porovnání se stejným obdobím minulého roku jsme navýšili tržby o 13 %,“ uvádí Daniel Buryš, generální ředitel Kofoly ČeskoSlovensko a dodává: „Zvýšené prodeje jsme zaznamenali napříč formáty. Nejvíce se dařilo čepovaným nápojům, které narostly o 7 %. Úspěch slavily i jednotlivé značky – Kofola vzrostla v porovnání s minulým rokem o 10 %, významnější nárůst zaznamenaly i minerální vody Korunní a Kláštorná Kalcia.“
Velkou perspektivu vidí skupinový management Kofoly v rozvoji svého Čerstvého a voňavého byznysu (Fresh&Herbs). UGO, které dodává na trh čerstvé ovocno-zeleninové šťávy a provozuje síť Salaterií a Freshbarů, zaznamenalo růst tržeb o 23 % ve srovnání s loňským rokem. „Dařilo se především baleným paskalizovaným šťávám, limonádám a smoothies, které prodáváme ve vybraných řetězcích. Divize rychlého občerstvení (QSR) vykázala výjimečné výsledky v oblasti tržeb a úrovně ziskovosti. Jak se obchodní model stává atraktivnějším, výrazně roste zájem o rozvoj UGO Freshbarů a Salaterií od nových potenciálních frenčízantů, ale i od těch stávajících,“ potvrzuje Marek Farník, generální ředitel společnosti UGO Trade. Ta má připravenou expanzi v Praze, v menších městech jako například v Olomouci povyšuje Freshbary na Salaterie. Vznikají i další pobočky v nových městech – otevřen bude například Freshbar v Českých Budějovicích. Společnosti Leros i Premium Rosa, které též patří do Čerstvého a voňavého pilíře Kofoly, zvládly mimosezónní měsíce velmi dobře a jsou připraveny na nadcházející podzimní sezónu.
Adriatický region Kofoly prokázal v první polovině roku 2024 silné prodeje na obou trzích. Navzdory náročnému počasí ve Slovinsku a Chorvatsku vzrostly tržby meziročně o 13 %. „Přestože jsme čelili vydatným dešťům a bouřkám, které ovlivňovaly celkové prodeje, a také způsobily škody v závodě v Radenci, dosáhli jsme dobrého výsledku. Slovinsko zaznamenalo 5% nárůst, Chorvatsko 12% a naše exportní tržby dosáhly působivého růstu o 8,5 %. Jsme spokojeni především s tím, že se tržby v Chorvatsku zlepšily dvouciferně,“ říká Marián Šefčovič, generální ředitel Radenska Adriatic. Kofola v Adriatiku se rozhodla v letošním roce posílit značky Radenska Naturelle a po úspěšném redesignu tradiční Kofoly zahájila i proměnu silné slovinské značky Oraketa.
Samostatným a významným pilířem Kofoly se zkraje roku staly Pivovary CZ Group. Díky dobrým tržbám, které vzrostly o 13 %, je jejich EBITDA o 12 mil. Kč lepší, než se čekalo. „Tohoto výsledku jsme dosáhli zejména díky vyšším prodaným objemům, které pokrývají rostoucí náklady. Marketingově se nejvíce dařilo značce Zubr, která uspěla v soutěži PIVEX 2024 a jejíž Zubr Grand získal zlato i v kategorii světlých ležáků,“ jmenuje úspěchy René Musila, generální ředitel Pivovary CZ Group.
Rostoucím tržbám celé skupiny Kofola odpovídá i rostoucí EBITDA, která i díky stabilizaci cen energií a materiálových vstupů vzrostla ve druhém čtvrtletí v porovnání s loňskem o 66 %. I léto naznačuje dobré výsledky. Management skupiny Kofola proto věří, že i přes postižení krnovského a dvou pivních závodů se výborná sezóna odrazí v úspěchu celého roku. „Povodňové škody se vyšplhají podle prvních odhadů zhruba na 100 až 200 mil. Kč, z čehož část pokryje pojistka. S následky ničivé vody se budeme nejdéle vyrovnávat v Krnově, ale chod firmy jsme schopni bezproblémově zabezpečit díky ostatním závodům. V tuto chvíli si proto myslím, že míříme spíše k horní hranici avizovaného výhledu EBITDA, blížíme se tedy k 1,8 mld. Kč,“ uzavírá Martin Pisklák, finanční ředitel skupiny Kofola.
Na pomoc postižených lokalit spustila Kofola projekt #zlasky. Prostřednictvím veřejné sbírky, kterou realizuje se Spolkem Horní Dolní na portálu Donio.cz a do které sama věnovala 10 miliónů korun, chce vyzvat veřejnost k podpoře konkrétních rodin a jednotlivců z Krnova, Hanušovic, Litovle a přilehlého okolí.
Z pohledu akvizic bude Kofola stabilizovat své nové celky, rozhlíží se ale i po dalších příležitostech v rámci svých segmentů. Největšími riziky pro růstovou strategii Kofoly představují změny nastavených podmínek podnikání ze strany vlád. Daň z cukru na Slovensku zavedená od roku 2025 by podle Martina Piskláka mohla znamenat v příštím roce přibližně 10% dopad do slovenský prodejů a samozřejmě navýšení cen produktů. Stejně tak mohou nápojářský průmysl významně ovlivňovat zásahy slovenské vlády do fungujícího zálohového systému. V Česku se na jeho schválení stále čeká.
Výsledky Skupiny Kofola za 2Q 2024: